Co najlepiej sprzedawać w internecie? 

Zastanawiasz się, co można sprzedawać w internecie? Najkrótsza odpowiedź brzmi: wszystko, czym można handlować zgodnie z obowiązującym prawem. Jeżeli jednak chcesz sprzedawać dużo i maksymalizować zyski, przy wyborze asortymentu nie możesz kierować się wyłącznie intuicją i własnym gustem. Musisz poznać potrzeby i oczekiwania grup potencjalnych nabywców. Podpowiadamy, jak to zrobić. 

Jak sprawdzić, które produkty są najchętniej kupowane w sieci? 

Jeżeli chcesz stworzyć atrakcyjną ofertę sprzedażową, zacznij od ustalenia, co najlepiej sprzedaje się w internecie. Niezbędne dane możesz zdobyć samodzielnie i całkowicie bezpłatnie, wykorzystując dostępne źródła. 

Przeanalizuj bezpłatne statystyki 

Jeżeli jesteś już sprzedawcą lub zamierzasz sprzedawać na OLX, zacznij od prostego researchu: sprawdź, ile ogłoszeń znajduje się w poszczególnych kategoriach. Możesz to zrobić bardzo szybko, sprawdzając mapę kategorii OLX. Zapoznasz się z ofertą całej platformy i prześledzisz zawartość najpopularniejszych działów w poszczególnych kategoriach. Jeżeli przy wyborze produktów do sprzedaży chcesz kierować się liczbą ofert, to kolejność wyboru jest następująca: 

  • części samochodowe – to najliczniejsza grupa na całej platformie i największa w kategorii motoryzacja; 
  • ubrania damskie – zdecydowanie największy dział w kategorii moda, na kolejnych miejscach znajdują się buty damskie, ubrania męskie, biżuteria; 
  • książki – miejsce w pierwszej trójce zawdzięczają przede wszystkim podręcznikom, książkom dla dzieci, poradnikom i literaturze naukowej; 
  • artykuły dla dzieci – największą grupą w tej kategorii są ubranka dla dziewczynek, a kolejne miejsca zajmują zabawki, ubranka dla chłopców, odzież niemowlęca i buciki; 
  • antyki i kolekcje – militaria, numizmaty i wszelkiego rodzaju zabytki są nieprzemijająco popularne wśród kolekcjonerów; 
  • wyposażenie wnętrz – dominująca grupa w kategorii dom i ogród, za którą znalazły się meble, materiały budowlane sprzęt ogrodowy i elektronarzędzia; 
  • sport i hobby – w tej kategorii dominują rowery, gry planszowe, skating, fitness i sporty zimowe; 
  • elektronika – komputery, konsole, telefony i inne urządzenia elektroniczne są tradycyjnie poszukiwaną w internecie grupą towarów; 
  • rolnictwo – kategorię zdominowały części do maszyn rolniczych i zwierzęta; 
  • zwierzęta domowe – oferty zakupu akcesoriów i karmy dla psów, kotów, papug i rybek zamykają Top10 najliczniej reprezentowanych ofert sprzedaży. 

Poza pierwszą dziesiątką znalazły się nieruchomości, artykuły z kategorii Zdrowie i Uroda, oferty miejsc noclegowych, ogłoszenia różnego typu wypożyczalni (maszyn, elektronarzędzi, pojazdów, sprzętu rehabilitacyjnego) oraz oferty pracy. Mniejsza liczba ofert to mniejsza konkurencja, łatwiejsze dotarcie do odbiorców i większa szansa na szybką sprzedaż. 

Sprawdź, czego szukają nabywcy 

Źródłem bezcennych informacji jest statystyka najpopularniejszych wyszukiwań na OLX. Wpisywane w wyszukiwarkę portalu frazy pokazują realne potrzeby i zainteresowania nabywców. Wystarczy je zestawić z aktualnymi ogłoszeniami w poszczególnych kategoriach, aby w stosunkowo prosty sposób odkryć luki w ofercie. To jeden z lepszych sposobów na poszukiwanie odpowiedzi na pytanie, co mogłoby dobrze sprzedawać się w na platformie. 

Jeśli dobrze wykorzystasz informacje o oczekiwaniach kupujących, masz szansę stworzyć ofertę, która odniesie sukces sprzedażowy. Jeszcze lepsze efekty daje bieżące monitorowanie zapytań i elastyczne dopasowywanie do nich asortymentu oferowanych produktów. 

Sprzedawaj to, co się sprzedaje 

Analiza statystyk dostarcza wiedzy na temat tego, które branże i typy produktów mają największą liczbę ogłoszeń. Na tej podstawie możesz dobrać własny asortyment. Najprostszą i często skuteczną strategią stworzenia atrakcyjnej oferty jest sprzedawanie tego, co inni. Skoncentruj się na branżach, które znajdują się w polu Twego zainteresowania. To ważne, ponieważ znacznie łatwiej sprzedasz produkty, które znasz i lubisz. Szybciej stworzysz intrygujące dla odbiorców opisy i bez trudu odpowiesz na pytania dotyczące jakości i funkcjonalności produktów. Nie ma to znaczenia w przypadku jednorazowych ofert. Jeżeli jednak zamierzasz specjalizować się w jakimś asortymencie, to wiedza i osobiste zaangażowanie często decydują o skuteczności sprzedaży. 

Pomyśl też o tym, aby wyróżnić się na tle innych sprzedawców. Jak to zrobić? Jest kilka sposobów, które stosują z powodzeniem sieci handlowe i osoby wystawiające na sprzedaż pojedyncze przedmioty. Częstą strategią jest oferowanie cen minimalnie niższych od średniej. Sprawdza się też tworzenie zestawów. Zaoferuj kilka identycznych produktów w cenie niższej niż przy zakupie na sztuki. Możesz też tworzyć zestawy produktów, które łączy ze sobą funkcja, np. garnki turystyczne w zestawie ze składanymi sztućcami czy nakręcanym na butlę gazową palnikiem. Sposobem na wyróżnienie się jest też unikalny asortyment: może to być marka lub typ produktu, który nie jest jeszcze oferowany w danej kategorii. Podobną funkcję mają dodatki (nagrody rzeczowe, kupony promocyjne) oferowane np. przy zakupie większej ilości produktów. 

Znajdź swoją niszę! 

Alternatywą dla sprzedawania tego, co wszyscy, jest zagospodarowanie niszy. Znajdź wąską grupę odbiorców o specyficznych potrzebach i dostarcz produkt, który je zaspokoi. Przykładem mogą być przedmioty personalizowane na zamówienie, np. ręcznie malowane T-shirty, buty czy kaski (motocyklowe, rowerowe).  

Poszukiwanie niszy to strategia znacznie trudniejsza od sprzedawania najpopularniejszych towarów, lecz dająca większe szanse na trwały sukces. Jej zaletą jest brak konkurencji i możliwość pozyskania lojalnych odbiorców, którzy będą korzystać przez lata z Twojej oferty. Powodzenia!  

Zapoznaj się z aktualnymi danymi 

Niezależnie od tego, gdzie i jak dużo zamierzasz sprzedawać, warto stworzyć sobie szerszy background. W tym celu sięgnij do badań i raportów, które podsumowują aktualne statystyki i trendy sprzedażowe. Badanie wykonane na dużej próbie internautów przynosi aktualne odpowiedzi na pytania o to, co się sprzedaje i kto kupuje.