Jak tworzyć opisy produktów, które sprzedają? 

Pisanie o produkcie tak, aby czytający zapragnął go mieć i podjął decyzję o zakupie, jest sztuką. Jednak bez trudu opanujesz zasady, które pozwolą Ci samodzielnie tworzyć coraz lepiej sprzedające opisy produktów. 

5 cech idealnego opisu produktu 

Przygotowując opis produktu, stosuj ogólne reguły dobrego stylu. Omawiamy 5 najważniejszych zasad, które pozwolą Ci stworzyć klarowny i zachęcający opis produktu.

1. Fraza kluczowa w nazwie 

Pamiętaj, że nazwa produktu to główne słowo kluczowe, czyli fraza, która pozwala wyszukać Twoje ogłoszenie. Najlepszą praktyką jest ograniczenie się do nazwy produktu i jego kluczowych parametrów, np. Samsung Galaxy S23 Ultra 5G 12/512 Czarny. Możesz na początku dodać słowo smartfon, które będzie pomocne wtedy, gdy kupujący szuka smartfona, a nie konkretnego modelu marki Samsung. Na podobnej zasadzie skonstruowana jest nazwa Powidła wiśniowe bez cukru 350 g. Główną frazę kluczową warto powtórzyć w opisie.

2. Krótkie zdania

Używaj krótkich zdań i unikaj wielokrotnie złożonych. Zamiast zagmatwanego opisu funkcji, zastosuj listę (numerowaną lub od myślnika) istotnych cech.

3. Konkrety i fakty

Nie stosuj kwiecistych zwrotów, nie przesadzaj z przymiotnikami. Zamiast „przepiękny zegarek” napisz, z czego zrobiona jest koperta czy szkło jest hartowane, jakie parametry ma wyświetlacz etc. Jednocześnie unikaj hermetycznego języka technicznego czy branżowego – staraj się pisać tak, aby tekst był zrozumiały również dla niefachowców.

4. Język korzyści

W opisie koncentruj się na korzyściach dla nabywcy, związanych z posiadaniem określonego towaru. Drobiazgowy opis konfiguracji np. komputera gamingowego zapewne przekona wąskie grono specjalistów. Jeżeli jednak chcesz dotrzeć do szerszego grona odbiorców, podaj niezbędne parametry wyposażenia (procesora, karty graficznej), a następnie wymień przykładowe gry, które na tym sprzęcie działają w najwyższej dostępnej jakości grafiki – płynnie, bez zacięć.

5. Krótkie akapity

Na OLX możesz stworzyć opis produktu o maksymalnej długości 9000 znaków ze spacjami. To naprawdę dużo, więc nie musisz się ograniczać. Jednak nie rozciągaj niepotrzebnie opisu. Pamiętaj o zasadzie: mniej znaczy więcej. W przypadku dłuższych opisów podziel tekst na akapity. Opis zyska na atrakcyjności, będzie wyglądał na lżejszy i szybszy do przeczytania.

Najważniejsze błędy w tworzeniu opisów 

Wiesz już, czym cechuje się doby opis produktu. Pora poznać najczęstsze błędy, które mogą zniechęcić potencjalnego nabywcę:

  • zduplikowane treści – nie kopiuj opisów z internetu (możesz złamać prawa autorskie), ale też nie powtarzaj treści własnych ogłoszeń przy kolejnych produktach – oryginalne treści znacznie skuteczniej angażują odbiorców i uwiarygodniają sprzedawcę;
  • rażące błędy stylistyczne i ortograficzne – aby ich uniknąć, używaj aplikacji do sprawdzania tekstów (np. ortograf.pl) i skorzystaj z pomocy sztucznej inteligencji (np. ChatGPT);
  • frazesy i pustosłowie – fraza „oferujemy produkty na światowym poziomie, które zaspokajają potrzeby najbardziej wymagających użytkowników” brzmi dumnie, ale nic nie znaczy – nie trać miejsca i czasu (własnego i kupujących), skoncentruj się na opisie istotnych cech produktu;
  • ukrywanie prawdziwych cech (i defektów) produktu – nie ukrywaj statusu (nowy, używany, poleasingowy), stanu technicznego (sprawny, niesprawny, uszkodzony) i cech produktu (nie dodawaj właściwości, których dana rzecz nie posiada), informuj rzeczowo o składnikach oferty (np. o tym, że sprzedajesz wkrętarkę bez akumulatora) – brak transparentności prowadzi do utraty zaufania klientów, które bardzo trudno odzyskać.

Plan opisu produktu 

Stosując opisane powyżej rady, nie możesz zapomnieć, że opis produktu powinien mieć prostą, funkcjonalną strukturę. Plan opisu każdego produktu można skonstruować odpowiadając na poniższe pytania:

  • Co? – co to za produkt, czyli nazwa i krótkie dookreślenie jego cech, np. zegarek smartwatch sportowy, marka, model, najważniejsze parametry techniczne;
  • Kto? – kto może być zainteresowany produktem: smartwatch dla mężczyzn dbających o sylwetkę, prowadzących zdrowy styl życia;
  • Kiedy? – podaj okres gwarancji, określ trwałość produktu, czas, kiedy produkt był kupiony i jak długo był używany: niezawodny chronometr, który będzie Ci służył długie lata, 5 lat gwarancji;
  • Gdzie? – określ okoliczności i miejsce, w którym może być użyty sprzedawany produkt: smartwatch sprawdzi się na siłowni, na basenie, na stoku narciarskim, a także w czasie joggingu i rowerowych wypadów w teren;
  • Dlaczego? – odpowiedzią jest najważniejsza zaleta sprzedawanego produktu, która uzasadnia jego zakup: najlepszy smartwatch sportowy na rynku (w swojej klasie cenowej), najdłuższy czas pracy na jednym ładowaniu, najwięcej funkcji, największy ekran etc.

Jeżeli napiszesz przynajmniej 1–2 zdania odpowiedzi na każde z 5 pytań, stworzysz atrakcyjny, zachęcający klientów opis produktu. Z czasem zaczniesz automatycznie tworzyć poprawne opisy, bez spoglądania na listę pytań.